Κατά πάσα πιθανότητα η λέξη Καρναβάλι, προέρχεται απο τις λατινικές λέξεις "carrus navalis", που σημαίνει ναυτικό αμαξίδιο. Κι αυτό γιατί, στις πομπές που γίνονταν κατά την διάρκεια των Ελευσίνιων Μυστηρίων, (που όπως και τα Διονύσια, ήταν οι πρόγονοι του σημερινού καρναβαλιού), για να μεταφερθεί το Ιερό Πέπλο της Αθηνάς στον Παρθενώνα, μέσω της Ιεράς Οδού, παρήλαυνε και μία μικρογραφία Ιερού Πλοίου, όπως της Πάραλου από την Δήλο, ή της Σαλαμίνας. Οι μικρογραφίες αυτές είχαν ρόδες, τις στόλιζαν με άνθη και καρπούς, και έπαιρναν μέρος στις πομπές. Σε αρχαία αγγεία συναντάμε παράσταση του Διονύσου που κάθεται πάνω σε τέτοιο πλοίο.
Το καρναβάλι είναι μία από τις γιορτές που έχουν καθιερώσει οι άνθρωποι κατά τις οποίες μπορούν να γλεντούν ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς.
Οι μεταμφιέσεις πρωτοεμφανίζονται περίπου το 2000 π.Χ στην Ασία, και συγκεκριμένα στη Μεσοποταμία και τη Βαβυλώνα. " Η δούλα ντύνεται κυρά και ο υπηρέτης αφέντης".
Σε πιο πρόσφατες εποχές, οι μεταμφιέσεις κυριαρχούσαν όχι μόνο στο Βυζάντιο, όπου η αποκριά έπαιρνε πάνδημο χαρακτήρα, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς και σε άλλους λαούς. Ο μεταμφιεζόμενος άλλοτε έπαιρνε μαγική δύναμη για να τη χρησιμοποιήει για το καλό της παραγωγής και άλλοτε για να ξεγελάσει τα επιβλαβή πνεύματα.
Η συνήθεια αυτή, ήδη απο τον 2ο μ.Χ αιώνα, βρήκε αντίθετη την εκκλησία, που έβλεπε σε αυτές τις εκδηλώσεις την συνέχιση των ειδωλολατρικών εθίμων. Εκκλησιαστικοί συγγραφείς, όπως ο Κλήμης Αλεξανδρείας και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, με πύρινους λόγους στηλίτευαν όσους μεταμφιεζόταν και συμμετείχαν σε τέτοιες εκδηλώσεις. Από τα κείμενά τους μαθαίνουμε οτι στρατιώτες μεταμφιέζονταν σε άρχοντες, άνδρες σε γυναίκες, γυναίκες σε άνδρες, πλούσιοι σε φτωχούς, φτωχοί σε πλούσιους και άλλοι σε ζώα. Φορούσαν προσωπεία, έπαιρναν μέρος σε πομπές και ενοχλούσαν τους περαστικούς με πειράγματα και χονδρά αστεία.
Παρ΄ όλες όμως τις απαγορεύσεις απο την εκκλησία, οι γιορτές αυτές επιβίωσαν στο Βυζάντιο, κάτι που ανάγκασε την Εκκλησία κατά τα τέλη του 7ου αιώνα, στην εν Τρούλλω Οικομενική σύνοδο, να ασχοληθεί με αυτή την "ειδωλολατρική" συνήθεια των Βυζαντινών. Οι κανόνες της συνόδου, απαγόρευσαν στους άνδρες και στις γυναίκες να μεταμφιέζονται στο άλλο φύλλο, καθώς και να φορούν μάσκες, με την απειλή του αφορισμού. Ωστόσο υπάρχουν μαρτυρίες για μεταμφιέσεις κατά τον 10ο και μέχρι τον 12ο αιώνα.
Η περίοδος πριν την έναρξη της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής, συνδέθηκε με την ελευθερία της διασκέδασης που επιτρέπει η μεταμφίεση, και μέσα απο λαϊκά δρώμενα ήθη και έθιμα, έφτασε στις μέρες μας, με διασκεδάσεις, συμπόσια, τις "μουτσούνες", τους "κουδουνάτους" που με αθυροστομίες και αστεία πειράζουν όποιον βρουν στο δρόμο τους και δρώμενα , με εικονικές μάχες ή δίκες.
Μπορεί το καρναβάλι και οι Απόκριες να ξεκίνησαν από πολύ παλιά, μπορεί οι γιορτές αυτές να πήραν πολλά ονόματα, αλλά ένα πράγμα παρέμεινε σταθερό. Η διάθεση του ανθρώπου να μασκαρευτεί, να γελάσει, να διασκεδάσει, ή απλά να γιορτάσει την αγάπη του για ζωή.
Είναι ευκαιρία λοιπόν να τρέξουμε και να συμετέχουμε στις πάμπολλες καρναβαλικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στη χώρα μας. Ειδικά για μας τους Τερπνιώτες είναι ευκαιρία να πάμε στο χωριό μας, όπου ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τερπνής για μία ακόμη χρονιά, διοργανώνει το ΤΕΡΠΝΙΩΤΙΚΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου και ώρα 12 μ.μ στην Πλατεία